روند افزایشی مدرن سازی شالیکوبی های گیلان  

کد خبر: ۸۷۳۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲ 11 July 2020
 
روند افزایشی مدرن سازی شالیکوبی های گیلان  

ایسنا/گیلان معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه مدرن‌سازی شالیکوبی های گیلان منجر به افزایش کیفیت و کاهش ضایعات می‌شود، گفت:  روند تجهیز و نوسازی این واحدها رو به افزایش است.     

قاسم جوادزاده در گفت و گو با ایسنا گفت: در حال حاضر  ۱۴۲۵ واحد شالیکوبی برای تبدیل حاصل دسترنج شالیکاران گیلانی به برنج سفید در فصل برداشت پیش رو آماده خدمات‌رسانی هستند.

وی افزود: مدرن‌شدن کارخانه‌های شالیکوبی علاوه براینکه ضایعات برنج را کاهش می‌دهد، موجبات افزایش کیفیت برنج سفید را نیز فراهم می‌کند.

جوادزاده ادامه داد: تاکنون ۴۷۵ شالیکوبی نیز برای کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری تجهیز، نوسازی و اصلاح شده است.

وی خاطرنشان کرد: اغلب سفید شدن برنج استان در این کارخانه های مدرن انجام می‌شود، زیرا برنج ها در این کارخانه ها خوب خشک می‌شوند و به این ترتیب کشاورزان با مراجعه به کارخانه‌های شالیکوبی درآمدشان افزایش می‌یابد.

معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: شیب تمایل کشاورزان برای مراجعه به واحدهای شالیکوبی مدرن برای تبدیل شلتوک‌ها به برنج سفید تند است.

جوادزاده خاطرنشان کرد: پراکنش کارخانه‌های مدرن شالیکوبی در شهرستانهای گیلان مناسب است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده باید تعداد کارخانه‌های مدرن گیلان به ۶۹۰ واحد برسد و ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم، برای رسیدن به این هدف هرسال ۲۸ واحد کارخانه شالیکوبی تجهیز شوند.

معاون صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: از ۲۸ کارخانه شالیکوبی که امسال باید مدرن می شد تاکنون هشت واحد مجهز شده اند و پیش بینی می شود، پس از پایان برداشت برنج و اتمام سفید کردن برنج، ۲۰ واحد شالیکوبی دیگر در گیلان نوسازی شوند.  

جوادزاده با بیان اینکه با تجهیز و نوسازی و اصلاح ساختار این شالیکوبی‌ها سالانه از ۳۰ تا ۳۵ هزار تن ضایعات ناشی از تبدیل شلتوک به برنج جلوگیری شده است، افزود: با این کار از هدر رفت ۶۰۰ میلیارد تومان جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه از اعطای ۵۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به صاحبان ۴۰ شالیکوبی استان در سال ۹۸ خبر داد و افزود: نیاز واقعی استان در این بخش حداقل دو برابر این رقم است و انتظار می‌رود در برنامه ریزی آینده، دست اندرکاران مالی دولت، به این موضوع توجه کنند.

جوادزاده گفت: اکنون ۱۵ زنجیره تولید برنج در گیلان شناسایی و ۶۵ برند رسمی برنج با مشارکت ۵۵ کارخانه و ۷۰ هزار تن ظرفیت ایجاد شده است و این ظرفیت تا دو سال آینده به ۲۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار